L.O.V.A

My photo
ampang, Malaysia
liyxa... aku seorang yg kuat membebel, (bak kate bf aku),seorang yang kelakar, n ske menghappy kan org. x suke pada orang yg hipokrit..paling aku pantang, adakala nye aku panas baran..orang yg kenal aku lame tahu la baran aku mcm mane..x ske benda yg complicated..manja, n ske dimanja kan...ske pegi vacation tmpt yg aku ske pegi of coz la pntai...tenang jiwa aku dow!n mcm2 la mengenai aku nie..mls nak cite lebey2...hhuhu

Friday, June 25, 2010

JAIPONG...


hahaha..mesti pelik kan...kalo org baya2 aku nie mesti suke dgr lagu rnb la, trance la..tp aku x, aku suke sgt dengan muzik indonesia. JAIPONG....asyik bangat...cbe korang layan...kalo ade maslh mesti aku dgr lagu nie..tenang jiwa aku...muzik nye syahdu skali..aku ade blaja gak tarian nye...hahaha klaka giler..mmg klaka..sampai kwn2 aku soh aku manari jaipong.

APA ITU JAIPONG..

Jaipongan, juga dikenali sebagai Jaipong, adalah tarian tradisional Hangat dari orang Sunda, Jawa Barat, Indonesia. Tarian ini dicipta oleh Gugum gumbira, berdasarkan muzik tradisional Sunda Ketuk Tilu dan Pencak Silat gerakan.
Pada tahun 1961, Indonesia dilarang Presiden Sukarno rock and roll dan genre muzik Barat yang lain, dan mencabar musisi Indonesia untuk menghidupkan kembali seni adat. Nama Gugum gumbira memuat cabaran, dan belajar tari dan muzik festival pedesaan selama dua belas tahun. Jaipongan, atau Jaipong, adalah hasil yang paling popular dari ruang kerjanya, berasal dari pembaharuan muzik ritual desa bernama ketuk tilu, dengan bergerak dari Pencak Silat, seni bela diri Indonesia, muzik dari teater bertopeng tari Topeng Banjet, dan Wayang wayang golek teater.

Dalam ketuk tilu asli, kumpulan biasanya terdiri daripada tilu pot-gong ketuk, gong kecil yang lain, sebuah rebab (spike fiddle), drum barel, dan penyanyi-penari wanita (ronggeng) yang seringkali juga seorang pelacur, yang mengundang laki-laki untuk berdansa dengannya sensual. Gugum memperluaskan drum bahagian sebagai sebahagian dari sebuah orkestra gamelan bandar, mempercepatkan muzik, redefined penyanyi hanya sebagai penyanyi (sinden), dan muncul dengan nama onomatopoeic catchy. Banyak yang menganggap pendengar muzik yang sangat kompleks, dengan irama dinamik yang tampaknya bertanggung jawab untuk mengubah secara rawak.

Jaipongan debutnya pada tahun 1974 ketika Pak Gugum dan gamelan dan penari pertama dilakukan di depan umum. usaha kerajaan untuk menekannya sporadis kerana amoral yang dirasakan (warisan beberapa sensualitas ketuk tilu) hanya membuatnya lebih popular. Ini bertahan bahkan setelah Indonesia rasmi melarang muzik pop asing dilantik selepas beberapa tahun, dan menjadi trend pada 1980-an. Sejak pertengahan 1980-an jaipongan pentingnya sebagai tarian sosial telah memudar, namun tetap popular sebagai tari panggung, dilakukan oleh perempuan, pasangan campuran atau sebagai solo.

Btol korang dgr la lagu nie...mesti korang rase layan sgt n tenang jiwa..tue pown kalo korang memahami la...hahhahah..pape pun i love jaipong..terbaek wook!



No comments:

Post a Comment